Šumavské okruhy - běžecké (trail) Šumavské okruhy - silniční kolo Šumavské okruhy - běžky
Open
X

3 – Malý šumavský maraton.

Délka trasy: 31 km | Výškové převýšení: 600 metrů
Technická náročnost: **** | Fyzická náročnost: ****
Styl: lépe klasika

Stručný popis trasy
Kvilda – Horská Kvilda – Filipova Huť – Modrava – rozcestí Na ztraceném – Filipova Huť – Kvilda

Podrobný popis trasy
Tato trasa je inspirována legendárním Šumavským maratonem, který má již více než čtyřicetiletou historii. Díky tomu, že prochází hlavními lyžařskými centry v okolí (Horská Kvilda, Filipova Huť, Modrava), je ale vhodná i jako celodenní výlet s poměrně lehce dosažitelnými zastávkami na občerstvení. Trasa však není v žádném případě jednoduchá, její těžší část se totiž nachází až v druhé polovině, kdy z nejnižšího bodu trasy (Modrava 980 m.n.m.) musíte vystoupat až na Březovou horu nad Filipovou Hutí (1180 m.n.m.), stoupání je však převážně mírné a je proloženo i nějakými sjezdy.

A teď již k samotné trase – začínáte na Kvildě (nejlépe v nástupním místě „U Pekárny“) a jedete po loukách kolem Jezerní slati do Horské Kvildy. Tato trasa je nejfrekventovanější běžkařskou magistrálou na Šumavě, doporučujeme tedy dřívější start, pokud si chcete užít stopu bez četného vyhýbání se ostatním běžkařům.

V Horské Kvildě přejdete silnici a dáte se vlevo souběžně s touto silnicí, po zhruba 200 metrech se v místě zvaném Vydří most dáte mírně vpravo do kopce a obloukem přes louky přijedete k hotelu Rankl (držíte se stále na levou ruku, neodbočujete vpravo směr Zhůří), kde opět přejdete silnici a jedete prudkým sjezdem k Hamerskému potoku. Trasa je však velmi dobře značená, není se tedy třeba obávat, že byste se ztratili. Odtud začínáte stoupat směrem k Filipově huti. Dle aktuální úpravy tratí je možné jet za Horskou Kvildou buď vlevo prudce do kopce na Březovou horu (za Březovou horou se pak dáte ve sjezdu vpravo) nebo dále mírně do kopce po lesní cestě. Obě cesty vás přivedou na louku na Filipově Huti. Zde jedete dále z kopce a držíte se stále po pravé straně od silnice směrem na Modravu. Do Modravy vás čeká prudký sjezd a zhruba 150 metrů chůze vesnicí bez běžek. Modravu doporučujeme jako místo k občerstvení, neboť máte před sebou již výše zmíněnou nejtěžší část trasy.

Z Modravy se vydáte kolem Modravského potoka směrem na Březník po modré turistické značce. Toto místo je výjimečné tím, že je zde sníh, i když nikde jinde na Šumavě a většinou ani jinde v Čechách (krom Míseček) na běžky není. Trasu si můžete zkrátit u Modravského mostu, pokud se dáte vlevo (přijedete na Černohorskou nádrž a dáte se opět vlevo) nebo pokračovat až na rozcestí Na ztraceném. Tady se dáte do prudkého kopce vlevo nebo si můžete trasu ještě o cca 3km prodloužit cestou tam a zpět a dojet až na magické místo Březník. Při pěkném počasí doporučujeme, výhled na Luzný určitě stojí zato. Při špatném a větrném počasí se tomuto místu radši vyhněte, údolí slouží jako vynikající svod věrných proudů. Zhruba 1,5 km za rozcestím Na ztraceném minete odbočku vpravo na Černou horu. Tato hora je dalším legendárním místem šumavských běžkařů a dá se tudy dostat také zpět do Kvildy, ale vy se dnes dáte rovně a rovně jedete i na dalším rozcestí (Ptačí nádrž) stále směr Filipova Huť. Jeďte opatrně hlavně v prudkém sjezdu z Lovčí skály. Na Filipově huti přejdete přes hlavní silnici a cestou, kterou jste již dnes jeli se vydáte po loukách do kopce směrem k lesu. Bývá zde krásný výhled na oba Roklany.

Do lesa vjedete mírně vpravo směr Kvilda a stoupáte až na Březovou horu (ve stoupání neodbočujete vlevo). Při sjezdu z Březové hory si dejte pozor na prudkou pravotočivou zatáčku a při příjezdu do Kvildy pak na prudký sjezd po výjezdu z lesa, můžete už být unavení a tato místa překvapila nejednoho zkušeného lyžaře.

Skate
Okruh je vhodný na bruslení v části Kvilda – Horská Kvilda, kde je stopa protahována širokým pluhem, dále je již na bruslení méně vhodný.

Zajímavá místa, výhledy
Kvilda, Horská Kvilda, Filipova huť, Modrava

Občerstvení
Kvilda – Pekárna Kvilda
Horská Kvilda – Hotel Rankl

Varianty, zkratky, odbočení z trasy
1. Trasu lze absolvovat z Filipovy Huti i obráceně, stoupání jsou prudší, ale kratší.
2. Trasu lze zkrátit, pokud se z rozcestí Modravský most dáte mírně vlevo na Černohorskou nádrž.

GPS, KML a MapSource (Garmin) souřadnice ke stažení

Pokud budete potřebovat jiné formáty datového zápisu pro vaše navigace, použijte některý z internetových konvertorů, například GPSies.