Šumavské okruhy - běžecké (trail) Šumavské okruhy - silniční kolo Šumavské okruhy - běžky
Open

Stručný popis trasy
Kvilda – Prameny Vltavy – Stráž – Bučina – Knížecí – Kvilda

Podrobný popis trasy
Tato trasa není z nejdelších, ale rozhodně jí nelze označit za jednoduchou. Přivede vás opět na hlavní šumavský hřeben a do nejvyšších partií, kam lze na Šumavě na běžkách vyjet (Stráž). Na trase vás čekají dva náročné kopce, odměnou však může být výhled na alpský hřeben z Bučiny. Díky její poloze jsou na této trase velmi dobré sněhové podmínky.

Začínáme na Kvildě, a to buď v nástupním místě „U Pekárny“ nebo na vrcholu sjezdových tratí nebo na Bučinské cestě. Trasa je pravidelně upravována rolbou. Od Pekárny jedete prudce do kopce k lesu, z lesa brzy vyjedete a už se do něj nevracíte (to je cesta směrem na Filipovu Huť), přejdete silnici, kde je druhé výše zmíněné nástupní místo a pokračujeme po loukách mírným sjezdem k Teplé Vltavě. Odsud začíná dlouhé stoupání až na Stráž, ale nemusíte se obávat, hlavně z počátku se stoupá jen velmi mírně. U lesa se na modré turistické značce připojí ti, kteří využili nástupního místa na Bučinské cestě.

Po zhruba 5 km přijedete k pramenům Vltavy, zde si můžete odpočinout v dřevěném přístřešku před závěrečným zhruba 1,5km stoupáním na Stráž. Na vrcholu doporučujeme odbočit vlevo, cesta bývá zhruba 300m protažená a jsou zde krásné výhledy na Černou Horu a do údolí k Prameni Vltavy. Po návratu zpět pokračujte z kopce dolů. Pozor, zhruba po kilometru je prudká pravotočivá zatáčka, tou se dejte (nikoli tedy rovně) a dojeďte až na louky na Bučině. Je to zaniklá obec na hranicích s Německem, kde je dnes pouze jediné stavení, velmi příjemný hotel Alpská vyhlídka.

Okolo hotelu pokračujte směrem ke státní hranici (stopa je protažena až do Německa), ale těsně před ní zatočte vlevo z kopce směr Knížecí Pláně. Sjezd je poměrně strmý a vy se budete muset vrátit výšlapem do kopce, ale místo je to vskutku magické (i tady byla před 2. světovou válkou obec s několika stovkami obyvatel a návštěva místního hřbitova je velkým zážitkem) a také občerstvení v jediném místním stavení stojí za to.

Z Knížecích Plání vyjedete směrem na Borovou Ladu, ale po pár stovkách metrů uhnete po žluté turistické značce mírně vlevo. Po této značce pojedete (zhruba 1km) až ke křížení se stopou na Židovské cestě, kde se dáte Židovskou cestou doleva. Tady začíná druhé stoupání, a to nejprve mírně a později už skutečně prudce. Nedokážeme se shodnout na tom, čím to je, existují prudší i delší stoupání, ale neznáme běžkaře, který by Židovskou cestu alespoň někdy neproklínal…..je to vážně hardcore, vážení, ale my vás varovali!

Na vrcholu stoupání se po Bučinské cestě dáte doprava mírným sjezdem zpět do Kvildy.

Skate
Okruh není příliš vhodný na bruslení, trasa je téměř po celé své délce upravena úzkým profilem.

Zajímavá místa, výhledy
Kvilda, Stráž, Bučina, Knížecí Pláně

Občerstvení
Kvilda – Pekárna Kvilda
Bučina – Hotel Alpská vyhlídka
Knížecí Pláně

Varianty, zkratky, odbočení z trasy
1. Trasu lze zkrátit na Bučině odbočením vlevo a návratem přímo zpět do Kvildy.
2. Trasu lze prodloužit na Bučině přes státní hranici, u které začínají německé okruhy (vhodné i na bruslení). Centrem německých okruhů je ve Finsterau, které je přímou cestou vzdálené od Bučiny zhruba 3km. V Německu je množství kvalitně upravených okruhů a bývají zde i lepší sněhové podmínky, proto návštěvu Finsterau ať už v rámci této trasy nebo samostatně vřele doporučujeme.

GPS, KML a MapSource (Garmin) souřadnice ke stažení

Pokud budete potřebovat jiné formáty datového zápisu pro vaše navigace, použijte některý z internetových konvertorů, například GPSies.