Šumavské okruhy - běžecké (trail) Šumavské okruhy - silniční kolo Šumavské okruhy - běžky
Open
X

6 – Velký šumavský maraton.

Délka trasy: 38 km | Výškové převýšení: 760 metrů
Technická náročnost: **** | Fyzická náročnost: *****
Styl: lépe klasika

Stručný popis trasy
Kvilda – Horská Kvilda – Zlatá Studna – Pláně – Nové Hutě – Šindlov – Chalupská slať – Borová Lada – Knížecí – Židovská cesta – Bučina – Prameny Vltavy – Kvilda

Podrobný popis trasy
Tato trasa patří k nejdelším, nejobtížnějším, ale i nejhezčím trasám na Šumavě. Přivede vás na hlavní šumavský hřeben a rovněž do krásného a malebného údolí kolem Nových hutí a Šindlova, kde v případě pěkného počasí vás čeká úžasné svezení až do Borové Lady a krásné výhledy po okolních kopcích. Na trase vás čekají rovněž zábavné sjezdy a náročné kopce a nejstrašnější postrach všech běžkařů – Židovská cesta.

A teď již k samotné trase – začínáte na Kvildě v nástupním místě „U Pekárny“ a jedete po loukách kolem Jezerní slati do Horské Kvildy. Začátek této trasy vede po nejfrekventovanější běžkařské magistrále na Šumavě, doporučujeme tedy dřívější start, pokud si chcete užít stopu bez četného vyhýbání se ostatním běžkařům.

V Horské Kvildě přejdete silnici, dáte se vpravo a začnete stoupat po tzv. Danielově cestě. Držíte se stále na této cestě (okruh na levou ruku), pokračujete stále vzhůru a následně odbočíte vpravo na odbočce lyžařské stopy na Zlatou Studnu (pokud dojedete na rozcestí U Tří Jedlí, přejeli jste to).

Na Zlaté Studni pokračujeme velmi svižným tempem dolů z  kopce, přejedeme místní potůček a začínáme stoupat dlouhým kopcem vzhůru až na rozcestí Na Hřebenovce. Zde odvážnější jezdci pokračují stále rovně po červené TZ směr Pláně, opatrnější odbočí doleva a zhruba po kilometru zase doprava rovněž na Pláně. Odvážnější lyžaři si vyzkoušejí opravdu skvělý zážitek v podobě skicross sjezdu na Pláně, nemusíte se toho příliš bát, při dostatku sněhu jde opravdu o bezvadnou zábavu, jen pozor na protijedoucí stoupající lyžaře!

Po sjezdu odbočíme vpravo a dojedeme až k hlavní silnici, kterou přejdeme a napojíme se na lyžařskou stopu hned za parkovištěm u penzionu. Po této lyžařské stopě pokračujeme dlouhým a pozvolným sjezdem celým údolím přes Nové Hutě, Šindlov, kolem Chalupské slati až do Borové Lady, kde projdeme vesnicí a napojíme se na lyžařskou stopu směrem na Knížecí Pláně.

Touto stopou pokračujeme podél cesty vpravo stále vzhůru, až po několika kilometrech narazíme na velký rozcestník s ukazatelem doprava na Židovskou cestu. Pokud si výlet chcete prodloužit ještě o pár kilometrů až na Knížecí Pláně, pak pokračujte rovně, až dojedete na obrovskou louku s osamělou chalupou, ve které je bezvadná restaurace s příjemnou obsluhou a dobrým jídlem. Knížecí Pláně je místo vskutku magické (i tady byla před 2. světovou válkou obec s několika stovkami obyvatel a návštěva místního hřbitova je velkým zážitkem). Po občerstvení se můžete vrátit na rozcestník s odbočkou na Židovskou cestu nebo pokračovat přímo od hospody podél státní hranice vzhůru na Bučinu.

Pokud zvolíte cestu pře Židovskou cestu, pak na rozcestníku na Židovskou cestu tedy odbočíme po této cestě směr Bučina. Tady začíná druhé stoupání, a to nejprve mírně a později už skutečně prudce. Nedokážeme se shodnout na tom, čím to je, existují prudší i delší stoupání, ale neznáme běžkaře, který by Židovskou cestu alespoň někdy neproklínal…..je to vážně hardcore, ale my vás varovali!

Na vrcholu stoupání se po Bučinské cestě dáte doleva, sjedete z mírného kopce až na další rozcestník, na kterém se dejte opět vpravo do prudkého, ale krátkého stoupání směrem na Prameny Vltavy. Po dosažení vrcholu stoupání už budeme v podstatě jen klesat až do cíle. Upřímně řečeno, je to docela záchrana, protože v tomto místě autoři tohoto článku zpravidla kolabují, odpadávají a/nebo rituálně pálí své běžky! Vy však máte sil na rozdávání, takže sjedete z prudšího, ale docela bezpečného kopce až k rozcestníku u Pramenů Vltavy, kde se dáte doprava a po příjemné (byť velmi frekventované) lesní cestě dojedete až na Kvildu.

Tento okruh rozhodně není pro začátečníky, ale zkušené borce, proto prosím dobře važte své síly, počasí a časový plán cesty, nám se nejednou již stalo, že jsme museli dojíždět do cíle po setmění. Proto prosím velmi opatrně s plánováním tohoto maxivýletu.

Skate
Okruh není příliš vhodný na bruslení, trasa je téměř po celé své délce upravena úzkým profilem.

Zajímavá místa, výhledy
Kvilda, Stráž, Bučina, Knížecí Pláně

Občerstvení
Kvilda – Pekárna Kvilda
Kvilda – Šumava Inn
Bučina – Hotel Alpská vyhlídka
Knížecí Pláně – Restaurace Knížecí Pláně

Varianty, zkratky, odbočení z trasy
1. Trasu lze zkrátit po výjezdu Židovské cesty před Bučinou, a to odbočením vpravo a návratem přímo zpět do Kvildy.
2. Trasu lze absolvovat i obráceně, jen pozor v stoupání z Plání na Hraničník, jedná se o velmi úzkou a docela prudkou cestu, po které sjíždějí lyžaři.

GPS, KML a MapSource (Garmin) souřadnice ke stažení

Pokud budete potřebovat jiné formáty datového zápisu pro vaše navigace, použijte některý z internetových konvertorů, například GPSies.