Šumavské okruhy - běžecké (trail) Šumavské okruhy - silniční kolo Šumavské okruhy - běžky
Open
X

2 – Za krásami německé strany Šumavy.

Délka trasy: 125 km | Výškové převýšení: 2065 metrů
Technická náročnost: *** | Fyzická náročnost: *****
Typ kola: silniční, trekové kolo

Stručný popis trasy
Horská Kvilda – křižovatka z Jezerní slati – parkoviště Pláně – Nové hutě – Šindlov – Borová Lada – Horní Vltavice – Lenora – Stožec – Haidműhle – Třístoličník – Bischofsreut – Phillipsreut – Annathal – Mauth – Finsterau – Bučina – Kvilda – Horská Kvilda

Podrobný popis trasy
Toto je vskutku královská etapa, ať již vzdáleností, převýšením i lokalizací trasy. Vřele doporučujeme absolvovat, je opravdu krásná, byť velmi náročná. Na české straně můžete obdivovat malebná údolí Teplé a Studené Vltavy a německé straně se Vám nabídnou neotřelé a neokoukané pohledy na německou stranu Šumavy a kvalitní asfaltky v Německu. Cyklistickým vrcholem bude zcela jistě výjezd na Třístoličník, který je se svou výškou přesahující 1300m nad mořem nejvyšším bodem Šumavy přístupným na silničním kole.

Trasa začíná na Horské Kvildě, sjedeme po silnici k Jezerní slati a cca 500metrů za ní odbočíme vlevo směrem na Vimperk. Pokračujeme po hlavní a po sjezdu ze Sedla Přílby na Pláních odbočíme vpravo po cyklistické trase do Nových Hutí. V Nových Hutích odbočíme vpravo směrem na České chalupy a po sjezdu a následném výjezdu na Šindlov odbočíme vpravo směr Borová Lada. V Borové Ladě odbočíme na hlavní cestě vlevo směr Horní Vltavice a pokračujeme krásným údolním sjezdem Teplé Vltavy až do Horní Vltavice. Zde odbočíme vpravo směr Strážný, ale pozor, asi po 300metrech odbočíme z hlavní cesty doleva směr Zátoň (odbočka je na konci obce na malé bílé informační tabuli). Pokračujeme do Zátoně, kde se cesta prudce stočí vpravo a sjede po táhlém kopci až do Lenory.

V Lenoře za nádražím se cesta napojuje na hlavní cestu č. 39, takže odbočíme vlevo směr Volary. Po několika kilometrech uvidíme velkou ceduli s odbočkou doprava na České žleby a Soumarský most, zde odbočíme vpravo. Sjedeme z kopce dolů, přejedeme železniční přejezd a začínáme první velké stoupání na České Žleby. V obci České Žleby pak cesta pokračuje doleva z kopce směrem na Stožec. Při sjezdu můžeme obdivovat krásy okolní krajiny a meandrující říčky. Přijedeme do Stožce, kde přejedeme most a zahneme doprava kolem Restaurace Pstruh (kde se doporučujeme občerstvit na jejich hezké terase, jedná se o poslední možnost občerstvení na české straně). Následně pokračujeme stále po žluté TZ až do Nového údolí a Haidműhle na německé straně.

V Haidműhle odbočíme na hlavní cestě vlevo do kopce směr obec Frauenberg. Po cca 3km uvidíme na konci stoupání žlutou odbočku vlevo na Dreisesselhaus a odbočíme na tuto cestu. Zde začíná druhé stoupání dne. Stoupání na Třístoličník měří 8 kilometrů, ale je velmi příjemné (až na závěrečný vrcholový kopec, který je opravdu prudký), odměnou je pak krásný výhled do okolí. Nahoře na Třístoličníku je v budově rozhledny příjemná restaurace nabízející německou kvalitu s českou obsluhou a možností platit v českých korunách.

Z vrcholu sjedeme stejnou cestou dolů a na křižovatce s hlavní cestou odbočíme vpravo směr Haidműhle. Sjedeme do Haidműhle a po hlavní cestě pokračujeme směr Bischofsreut. V Bischofsreutu odbočíme vlevo směr Phillipsreut a po této cestě vystoupáme do krátkého prudšího kopce až na hlavní cestu směrem k české hranici, kde se dáme doprava směrem CZ a hned po cca 500metrech doleva směr Mauth (pozor, hlavní cesta je velmi frekventovaná, na odbočení vlevo je zde naštěstí vlastní odbočovací pruh.

Vystoupáme až do lyžařské vesničky Mitterfirmiansreut (ke konci této vesničky ještě před začátkem sjezdu vlevo najdete tekoucí pramen pitné vody, kde si můžete doplnit bidony a odpočinout). Dlouhým sjezdem po kvalitním asfaltu s občasnými výhledy na pohoří Bavorského lesa (německou stranu Šumavy) dojedete přes krásné údolí Annathal až do Mauthu, kde u benzinky v protisměru odbočíte vpravo směr na Finsterau.

V Mauthu také začíná poslední předlouhé trápení dne, tj. přejezd jižní části pohoří Šumavy. Opět platí, že kopec je velmi dlouhý (na konci dne téměř nekonečný) na konci obce Finsterau zpestřený pěkným 18% stoupáním směrem k české hranici. Státní silnička se mění v lesní asfaltovou cestu a po ní vjíždíme do národního parku Bavorský les. Při stoupání na státní přechod na Bučině se nezapomeňte ohlédnout za sebe, tento výhled je vskutku monumentální a určitě stojí za shlédnutí! V případě dobrého počasí uvidíte v dálce i masiv skoro třítisícového Dachsteinu.

Po překonání státní hranice je možné se občerstvit do restaurace Alpská vyhlídka, kde je nejen krásná terasa, ale velmi dobře zde vaří. Pro ty, kdo vydrží jet bez občerstvení dále, jen pak zbývá zhruba 7km sjezd do Kvildy a 5km přejezd na Horskou Kvildu.

Zajímavá místa, výhledy
Stožec, Třístoličník, Annathal, Bučina z německé strany

Občerstvení
Stožec – Restaurace Pstruh
Třístoličník – místní restaurace (lze platit i v Kč, restaurace je však hojně navštěvována německými turisty)
Bučina – Hotel Alpská vyhlídka

Varianty, zkratky, odbočení z trasy
1. Trasu lze absolvovat i obráceně, jen nezapomeňte, že z Lenory pojedete až na Horskou Kvildu stále do mírného, ale velmi otravného kopce.
2. Pokud si netroufáte na Třístoličník a chcete si etapu zkrátit o cca 20km, doporučujeme odbočit v Haidműhle při výjezdu na hlavní cestu doprava směrem na Bischofsreut a Phillipsreut.

GPS, KML a MapSource (Garmin) souřadnice ke stažení

Pokud budete potřebovat jiné formáty datového zápisu pro vaše navigace, použijte některý z internetových konvertorů, například GPSies.