Šumavské okruhy - běžecké (trail) Šumavské okruhy - silniční kolo Šumavské okruhy - běžky
Open
X

3 – Šumavsko – Javornický trojboj.

Délka trasy: 65 km | Výškové převýšení: 1451 metrů
Technická náročnost: *** | Fyzická náročnost: ****
Typ kola: silniční, trekové kolo

Stručný popis trasy
Horská Kvilda – parkoviště Pláně – Nové hutě – Churáňov – Stachy – Javorník – Nezdice na Šumavě – Kašperské sedlo – Kašperské hory – Rejštejn – Svojše – Zhůří – Horská Kvilda

Podrobný popis trasy
Nenechte se plést krátkou vzdáleností trasy, tahle trasa je skutečně pouze pro zkušené a trénované borce! Trasa obsahuje tři pořádné šumavské kopečky – výjezd na Javorník, Kašperské sedlo a na závěr dále tzv. Svojše. Obzvláště Svojše vás zcela jistě potrápí – tento kopec v šumavském měřítku nemá srovnání s žádným okolním kopcem a jeho pověst je v českých cyklistických kruzích legendární. Trénuje zde spousta profesionálních cyklistů, včetně Romana Kreuzigera. Ne náhodou máme tento kopec na našich stránkách uveden jako referenční měřítko pro měření své kondice. Svou kondici si můžete změřit a porovnat s ostatními ZDE (odkaz [TO BE ADDED]).

Trasu začínáme na Horské Kvildě, jedeme po silnici k Jezerní slati a cca 500 metrů za ní odbočíme vlevo směrem na Vimperk. Pokračujeme po hlavní a po sjezdu ze Sedla Přílby na Pláních odbočíme vpravo po cyklistické trase do Nových Hutí (zde si užijeme krásné výhledy na okolní louky a lesy). V Nových Hutích odbočíme doleva a na další křižovatce opět vlevo do kopce (nikoliv doprava na Vimperk), kdy po pravé straně budeme mít penzion U Babůrků. Po krátkém stoupání odbočíme vpravo z kopce (směr Zdíkov/Zadov). Po delším sjezdu sjedeme do Nového Dvora, kde po výjezdu z lesa bude asi za 200metrů odbočka vlevo na Churáňov.

Pokračujeme dále ve sjezdu lesem a na jeho konci odbočíme vpravo (směr Stachy). Pokračujeme dále převážně z kopce a zatím můžeme přemýšlet nad tím, co nás čeká, jelikož budeme mít před sebou první cíl naší trasy – nejvyšší vrchol Javornické hornatiny – kopec Javorník s 1065m.n.m. Na konci sjezdu před obcí Stachy odbočíme vlevo na hlavní cestu směr Kašperské hory, po které pokračujeme několik kilometrů až pod Javorník. Na odbočce Javorník/Šebestov tedy odbočíme vpravo, přehodíme na lehký převod a užíváme si po dlouhém sjezdu prvního krásného stoupání. Na vrcholu Javorníku je možné se občerstvit na terase oblíbené restaurace Vyhlídka a pokračujeme z kopce dolů přes vesnice Podzuklín a Lazný (sjezd začíná kostkami a poté ani asfalt při sjezdu bohužel již není příliš kvalitní, proto prosím ve sjezdu buďte opatrní!).

V obci Lazný odbočíme vlevo na Strašín/Nezdice na Šumavě a ve Strašíně opět vlevo na Nezdice na Šumavě. V Nezdicích pak pokračujeme vzhůru ke Kašperskému sedlu (ve vsi v serpentýně doprava je krytá studánka s pitnou vodou, kde lze doplnit bidony). Při zdolávání Kašperského sedla nezapomeňte pohlédnout doprava, kde spatříte hrad Kašperk. Po zdolání sedla sjedeme příjemným sjezdem do Kašperských hor, kde určitě doporučujeme na náměstí navštívit terasu hotelu Kašperk, kde výborně vaří (zkuste jejich borůvkové knedlíky) a je zde příjemná obsluha. Po občerstvení sjedeme z Kašperských Hor k hlavní cestě na Sušici a dáme se doleva (směr Horská Kvilda). Po krátké jízdě proti směru toku řeky Otavy projíždíme obcí Rejštejn, kde se můžete naposledy občerstvit před zlatým hřebem dnešní etapy.

Cca 1km za obcí Rejštejn je odbočka vlevo na Horskou Kvildu. Zde začíná samotné stoupání na Svojše. Celé stoupání si změřte a Váš výsledný čas nezapomeňte zaznamenat na našich stránkách ZDE (odkaz) [TO BE ADDED].

Ještě na úvod varování ministerstva sportu – stoupání je opravdu náročné a velmi velmi velmi dlouhé…! Délka stoupání je asi 8km a výškový rozdíl je cca 560m. Stoupání je v úvodu pozvolné, nečekají Vás žádné prudké kopce, ty přijdou až v druhé polovině stoupání. Rozhodně se neradujte, když projedete obcí Svojše (ačkoliv dostal kopec jméno podle této obce, jste zhruba v 1/3 trati), kopec zde rozhodně nekončí, právě naopak začíná… Za obcí Svojše totiž kopec získává na intenzitě a v poslední třetině jsou pak jeho nejobtížnější pasáže. Po průjezdu náročnou lesní části stoupání následuje na posledních zhruba 500 metrech zmírnění sklonu trati a vy si můžete konečně odpočinout (tedy pokud na Zhůří zrovna nefouká protivítr nebo vám nejde o co nejlepší cílový čas :-) ). Stoupání končí na Zhůří a je viditelně označenou tlustou bílou čárou přes silnici, kde nezapomeňte vypnout stopky! Za cílem je vlevo na kraji cesty malé odpočívadlo, kde je možné vydechnout a počkat na vaše spolubojovníky. Následně pokračujeme přes Zhůří (krásné výhledy směrem na Malý a Velký Roklan a Poledník) pohodovou cestou zpět na Horskou Kvildu.

Zajímavá místa, výhledy
Horská Kvilda, Jezerní slať, výhledy na Nových Hutích, Výhledy z Churáňova na Javorník, Javorník, hrad Kašperk, Zhůří.

Občerstvení
Horská Kvilda – Hotel Rankl
Javorník – Hotel Krásná vyhlídka
Kašperské hory – Hotel Kašperk
Rejštejn – Penzion Černá růže
Svojše – Penzion sv.Florián

Varianty, zkratky, odbočení z trasy
1. Trasu lze absolvovat i obráceně.
2. Pokud se chcete vyhnout stoupání na Svojše, musíte se z Kašperských Hor vrátit do obce Stachy a dále pak přes Churáňov a Pláně (odbočka doleva na Pláně je těsně před vrcholem Churáňova – vrchol poznáte podle hotelu Olympia, lanového centra a běžkařského stadionu). Na Pláních se dáte vpravo a dojedete na Horskou Kvildu přes Sedlo Přilby. Stoupat musíte však stejně, jen na delší vzdálenosti, nejedná se tedy o zkratku…
3. Cestu si lze prodloužit i tak, že po sjezdu před obcí Stachy dáte doprava a po hlavní cestě dojedete do obce Vacov, kde se na začátku obce dáte doleva na Rohanov/Javorník a na Javorník vystoupáte druhou severní cestou přes Rohanov.
4. Další možný přídavek je vyhnutí se Svojším a zvolení cesty přes Čeňkovu pilu, Srní a Modravu a přes Filipovu huť zpět na Horskou Kvildu.

GPS, KML a MapSource (Garmin) souřadnice ke stažení

Pokud budete potřebovat jiné formáty datového zápisu pro vaše navigace, použijte některý z internetových konvertorů, například GPSies.